zondag 7 maart 2010

De gespleten zwarte bril

Met nog een dikke maand te gaan begint de verlengde Floridavakantie het dagelijks leven in huize Teleton meer en meer te beheersen. Bij de wekelijkse boodschappen, bijvoorbeeld. Eten we dat allemaal nog wel op voor 11 april? Of gaat het niet voor 23 mei over de datum? Gelukkig hoeven wij onze stem niet verloren te laten gaan want met de verkiezingen der Staten Generaal wachten ze keurig tot wij terug zijn.

En zo denken wij in het kader van de verplichte voorpret veel en vaak aan de volgende vakantie. Ook over de minder leuke consequenties. Zoals het gemis van de persoonlijke plasbak die wij met het oog op de naderende aftakeling speciaal voor de heer des huizes hebben laten plaatsen bij het betrekken van deze woning . Maar ook de extra hoog geplaatste toiletpotten ontbreken in het overigens zo riante appartement op Cane Island. Deze luxe zullen we, bij het afgieten van de aardappelen, het schudden van des zwagers hand, het breien van de bruine trui, het maken van de fiets voor Robbie, het uitrekenen van de moeilijke som, het ontvangen van de fax uit Darmstad of welke andere metafoor we in de loop der tijd voor de  ontlasting van ons maag- darmsysteem bedacht hebben, gedurende zes weken moeten ontberen.

En het was bij een zitting op onze witte troon dat de volgende vraag mij te binnen schoot: Waarom hebben de openbare toiletten in het door ons zo geliefde Florida eigenlijk een gespleten bril?

Een zoektocht over het internet leverde verschillende verklaringen op. Zo is daar het idee dat toiletgebruikers van den mannelijke kunne het niet prettig zouden vinden om, eenmaal gezeten, de edele delen op de bril te laten rusten. Kom op, zeg. Ten eerste geloof ik niet in sprookjes en ten tweede maakt het qua hygiëne natuurlijk geen zak uit of ‘tie nu op de bril of op de pot ligt.

Een andere verklaring voor de gespleten variant is dat medemens die staande plast nog wel eens een druppeltje op de bril laat vallen. Men is hierbij al snel geneigd de man als hoofdschuldige aan te wijzen maar je zult de vrouwen de kost moeten geven die de reinheid van de bril niet vertrouwen en er daarom op veilige afstand boven blijven bungelen. Wanneer men net even iets te lang gewacht heeft met het ledigen van de blaas of wanneer men, al dan niet door kramp in de kuiten gedwongen, te schielijk besluit dat men nu wel weer genoeg tijd aan de persoonlijke verzorging heeft besteed, wordt het mikken voor toiletgebruikers van beiderlei kunne, ernstig bemoeilijkt. Precies op de plek waar het bevuilen van de toiletbril statistisch het meeste voorkomt, heeft men dus maar een stukje  weggelaten.

BlacktoiletseatEen echt bevredigende verklaring voor het mysterie van de gespleten bril heb ik helaas niet kunnen vinden. Mochten er lezers zijn die kunnen helpen deze prangende vraag te beantwoorden, dan houd ik mij aanbevolen. En wellicht is er dan ook wel iemand die weet waarom toiletbrillen in openbare gelegenheden in Florida meestal niet wit maar zwart zijn…..

4 opmerkingen:

  1. Hee Ton,

    Ik heb me dat eigenlijk nooit afgevraagd, het na druppelen zou een reden kunnen zijn.
    Een Zwarte bril lijkt me minder besmettelijk ?

    Wij hopen maar dat jullie snel aan de beurt zijn, want wat gaan jullie lekker lang zeg.
    Dan hebben we elke dag weer wat om naar uit te kijken. Het is nu een beetje stil met blogs.


    Wellicht komt er in die lange vakantie van zes weken nog een antwoord op je vragen.

    Dan moet je dit nog wel even melden huh?
    Wat een vooruitzicht overigens ZES weken ...lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou heb even voor je gezocht. En wat blijkt... het is één van de meest gestelde vragen .

    Why do public toilet seats have a break in the front?

    This question is, by far, the most frequently asked question received by the museum. Toilet seats with a "break" in the front are called "open front" seats. The open front toilet seats afford the users more sanitary conditions and a greater sense of comfort than their residential closed-front cousins. The reason that the open front toilet seats are so widely used in the U.S. is due to section 409.2.2 of the Uniform Plumbing Code. The Uniform Plumbing Code is written and maintained by the International Association of Plumbing and Mechanical Officials. The code has been adapted into law, in whole or part, by most of the United States.

    Het is dus een verplichting, een Uniform Plumbing Code. Eigenlijk wel mooi hoor dat google, bijna alles is vindbaar.

    http://www.toiletmuseum.com/faq.html

    Dus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. owww was me niet eens opgevallen dat die brillen anders waren...kan je nagaan hoe ik op zit te letten hahahahahaha..
    en dat het dan ook nog een wet is...pfffff... de kleur zwart lijkt me gekozen zijn omdat je daar niet veel op ziet.....
    net zoals ik vaak een zwart truitje aan doe als ik uit ga eten hahahahaha mors ik iets dan haal ik het eraf wat water erop en weg is het ...zou dat met wit zijn dan blijft er een vlek zichtbaar en ik denk hier dus ook het geval....
    nou het gaat in ieder geval wel korten voor jullie en jullie gaan idd wel heeeeeeeeeel lang...
    groetjes uit helmond waar we een gewone dichte witte bril hebben ;-))
    marij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, zo lang! Je hebt nog maar gelijk, hoor! Wat een heerlijk vooruitzicht! En het mysterie van de wc bril, hahaha! Ik ben weer een stuk wijzer geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen