donderdag 6 mei 2010

Cuban coupe

Het is inmiddels al weer lang geleden dat kapper Jean Paul mij de haren had geknipt. Te lang…..Dus had Teleton al eens bij de familiekapper in de Walmart gekeken. Vandaag was het zo rustig dat hij direct aan de beurt was. “Need a haircut?” was al wat hij nodig had om zich te laten verleiden eens vreemd te gaan. Qua kapper.

En het was even wennen. Al jaren was hij gewend aan Jean Paul, zoals de naam al doet vermoeden een grote, gezellige Brabander. Mannelijk ook, daarom heet zijn zaak de Herenknipperij. De kapster in de Walmart was van Cubaanse afkomst. En uitgesproken vrouwelijk, laten we haar maar Delilah noemen. Of ik even wilde tekenen, vroeg ze me. Tekenen? “Yes, your name here, signature there, please”. Tekenen, wat gaat er dan gebeuren? Ik kom voor een knipbeurt, niet voor een hoofdtransplantatie!

Teleton had echt alle moeite gedaan vooral niet te veel en te lang naar het enorme decolletee van Delilah te kijken. Eenmaal in de stoel, gevangen in haar polyester ponnetje, was er helemaal geen ontkomen meer aan. Hij had ze volledig beeldvullend op de lens, om maar in Canontermen te blijven. “How would you like it?” vroeg ze met het verleidelijke latino accent, waar ooit Willem Alexander ook voor is gevallen. Onder het motto wat je niet ziet , is er ook niet, zette Teleton maar snel  zijn bril af voor hij manmoedig antwoordde: “Short…..”.

Of het aan het polyester ponnetje lag of aan het decolletee, Teleton kreeg het Spaans benauwd bij de kapper. Hij voelde zich zwakker en zwakker worden.  Bij ons loopt de kapper rond je stoel en kan je in de spiegel blijven kijken. Hier bleef Delilah staan en draaide ze  aan de stoel. Zelfs zonder bril heeft Teleton bij Jean Paul nog enig idee wat er met zijn hoofd wordt uitgespookt. Hier verloor hij alle contact met de werkelijkheid. Grote plukken grijs haar vlogen in het rondte. Geroutineerd haalde Delilah de tondeuze langs het hoofd van Teleton, dat steeds ronder begon te voelen.

Toen de stoel driekwart in de rondte was gedraaid, sprak Delilah het verlossende woord. “Finished..?” Ik mocht mijn ponnetje uit en greep verlangend naar mijn bril. Een snelle blik in de spiegel leerde dat ik, als ik dat zou willen, mij morgen in het vreemdelingenlegioen zou kunnen melden. Qua kapsel dan. Delilah had nog iets in mijn haar gevonden waardoor het echt noodzakelijk was een bepaalde shampoo te gaan gebruiken. En laat zo’n fles nu precies naast de kassa staan. Hier kwam mijn jarenlange ervaring als Alamo Deeker mij goed van pas. Ik lachte eens lief, mompelde “Just the haircut will do fine” tipte 2 dollar vijftig (niet tegen Jean Paul zeggen, anders verwacht hij dat ook, de volgende keer) en maakte me uit de voeten.

In de Walmart liep ik Lidy drie keer voorbij, voor ze mij herkende. “Wel leuk…….” was de kwalificatie. Met deze nieuwe Cuban coupe heeft Teleton, net even ietsjes minder zelfvertrouwen dan met zijn vertrouwde looks. Gelukkig kent niemand hem hier en groeit zijn haar, zeker met dat warme weer, vanzelf weer aan. Bovendien kan hij altijd zijn nieuwe hoedje nog opzetten….. Het was even slikken, maar inmiddels is de stemming hier al weer als vanouds. En laten we dat zo dan maar houden!

13 opmerkingen:

  1. we willen wel fotos zien van je nieuwe kapseltje...wat een avontuur...hahahahahahaha...ik geloof dat je het ineens een beetje benauwd kreeg hahahahaha.maar goed heb je dat ook weer eens meegemaakt...
    super leuk verslag trouwens moest ff bijlezen heb een dagje moeten overslaan vanwege drukte hoop dat het me wordt vergeven ;-))
    groetjes aan vrouw lief
    marij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whahahahahahahahahahha ik heb gewoon pijn in mijn buik van het lachen . Ge begrijpt natuurlijk nu wel dat we nog harder gaan zoeken om je tegen het lijf te lopen whahahahaha.

    Groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, nouja als je haar maar goed zit, moet je maar denken (moet je het wel hebben natuurlijk :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ton,

    Wil toch even reageren op je laatste blog. Heb me weer werkelijk een scheur gelachen, meesterlijk stukje weer. Zitten nu in Davenport en volgen je al een tijdje met je blogs. Complimenten over de schrijfwijze heel leuk en met humor geschreven.
    Keep up the good work en hou de stemming er maar goed in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De mensen worden allemaal steeds nieuwsgieriger en volgens mij zit er een mega Teleton meeting aan te komen in Orlando.

    Het is alleen even afwachten welk terras er voor wordt uitgekozen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hebben wij vandaag bij dezelfde kapper gezeten ? Ik ben ook bij de Walmart (of rommelmart zoals zoonlief het noemt) geweest. Ook ik verbaasde me over het feit dat de stoel draaide en niet de kapster :-)

    Overigens heb ik wel mijn nieuwe coupe op mijn blog gezet, dus ik verwacht van jou toch ook minimaal 1 foto met je Cuban Coupe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Ton,

    Wij zijn het helemaal eens met Tinnetam, ook wij verwachten een prachtige statiefoto van ons aller Teleton met zn nieuwe 'Cuban' look :-)

    En een Mega-Teleton-Meet-And-Greet-Party is niet eens zo'n gek idee...

    Groetjes,
    Pieter & Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weer geweldig van jouw verhaaltje genoten!
    Ik meld me hierbij aan voor de Mega-Teleton-Meet-And-Greet-Party.

    groetjes
    Desiree

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt weer, bij een kopje koffie verslikte ik me...van het lachen. Man wat kun jij lekker schrijven !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ach en met het weer daar is het kale knikkertje toch niet zo'n probleem...wel goed insmeren of idd een hoedje/petje opdoen... Heb weer lekker gelachen thnx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Foto Foto!!!!

    hij was weer leuk hoor hi hi

    Moet zo lacchen om je verhalen iets van niks word een compleet avontuur.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inderdaad Foto Foto !!!

    Wat een heerlijk verhaal, collega's op werk keken me vragend aan ;-) Gelukkig heb je nog een mooie hoed en anders wat appelmoes op je hoofd smeren. Met deze temperaturen komen er dan vanzelf erg snel weer haren op !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een geweldige anekdote, hebben in een stuip gelegen. Ben blij dat ik zelf al een tondeuse heb. Hoop dat je haar snel weer aangroeit of je moet inmiddels al gewend zijn aan je nieuwe coupe. Zorg maar met het warme weer voor een goed hoedje, want anders is je bol straks roodgloeiend.
    Veel plezier nog en geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen