zondag 18 april 2010

Een muzikale avond

Wij kwamen rond een uur of half vijf in Universal aan en parkeerden de Jeep in Cat in the Hat. Het was druk. Zo druk hadden wij het in dit park nog nooit gezien, maar wij zijn een verwend stelletje.  We trakteerden onszelf op Fish ‘n Chips en zochten ons een plekje op het Mardi Gras French Quartier Festival terrein. Rond kwart over zes zaten wij als waren wij Taeke Taekema en Fatima de Moreiro de Melo, met onze kont op het kunstgras.

Na een half uurtje voelde ik aan het zitten dat liggen beter voor me was, maar we waren reeds ingesloten door mooie bruine britse blote damesbenen, waardoor ik mij nauwelijks meer durfde bewegen, uit angst mijn hand per ongeluk op zo’n been te leggen. Onrustig schuifelend op de vierkante meter en beurtelings de kramp uit de benen masserend, wachtten wij lijdzaam af tot security rond acht uur het sein gaf om collectief op te staan. 

Het concert van Chicago begon na afloop van de grote Mardi Gras Parade, rond half negen. Gedurende het eerste half uur kregen we de bagger van de laatste 25 jaar Chicago over ons heen. Veel fafafafa van het koperwerk. De bassist dreunt in je strot, de drummer drumt met mooie droge klappen, de percussionist haalt alles uit de kast. De band doet de bekende zeventiger jaren dansjes (doe een stapje naar voren, doe een stapje terug) terwijl ze mooie close harmony zingen. Maar het was te onbekend repertoire dat te ongeinspireerd werd gespeeld. Lauwe applausjes, de hits bleven te lang uit.

Na meer dan een uur ging de beuk er gelukkig toch nog in. De solo’s van de blazers waren misschien niet meer zo mooi strak, maar er werd nu met hart en ziel gespeeld.  Saturday in the park, Make me smile, Old days, You’re the inspiration en Beginnings werden uit volle borst door het publiek meegezongen. I’m a man klonk zoals Steve en Muff Winwood het bedoeld moeten hebben toen ze het schreven. Met een brullende, grommende, jankende Hammond, B3, gierende gitaren en scheurende saxen. Daar waren we voor gekomen! De set werd afgesloten met een spetterende versie van Feeling stronger everyday (I am allright now…..yeah).

De band liet zich met plezier terugfluiten en klappen. We kregen nog een relatief onbekend nummer: I want to be free. De stars en stripes werd uitgerold, daar lusten de Yankees wel pap van.  Uitsmijter van de avond was 25 or 6 to 4. Vol van het concert en nog voller van de jeugdherinneringen worstelden wij ons door de drukte huiswaarts. Waar ons nog een vocale verrassing wachtte. Toch nog onverwacht heeft zich het kikkerkoor weer in onze vijver gevestigd.

Trouwe lezers herinneren zich het verslag van de frogs en cricketconcerten van 2009 nog wel. Horen en zien vergaat je, het lawaai gaat door merg en been en overstemt het geluid van de tv of de radio met gemak.  En dan zijn het alleen nu alleen nog maar de kikkers, wacht maar tot de krekels zich bij het  orkest voegen. Gelukkig zijn wij niet voor een gat te vangen  en liggen mijn oordoppen van de Walmart al gereed om mij de nacht door te helpen. Mij krijgen ze niet klein, die geile groene rakkertjes. En Lidy? Die had wegens de droge klappen van de drummer en de dreunende bassen van de bassist en de dreigende decibellen in Universal op voorhand haar gehoorapparaatjes al uitgelaten…..

5 opmerkingen:

  1. Hoi Ton & Lidy , weer een onvergetelijke dag met Chicago dat zal niet vaak meer voorkomen.
    'Als" ze nog optreden de komende jaren ...
    Fantastisch hoor ik wilde er echt wel bij zijn, muziek is ook mijn alles.

    Die kikker/krekel concerten kunnen me echter gestolen worden. Oordoppen zijn dan inderdaad een uitkomst haha. Geniet nog, wij lezen lekker met jullie mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een heerlijke ervaring rijker en dan bij thuiskomst verwelkomd worden door het kikkerkoor...het kan niet op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed te zien dat je weer opgeknapt ben ;-) ! Het zal vast die zorgzame voeding van Lidy zijn, die je er weer bovenop geholpen hebben. Of toch die dubbele portie aardbeien .... ?!?

    Ach, voor muziek komen wij dan weer niet naar Florida, ieder zijn eigen ding gelukkig. Laat mij maar op het (kunst ?)gras tegen een klein wit balletje slaan. Daar maak je mij weer blij mee ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt mij ook wel gaaf om een stel van die ouwe rockers aan het werk te zien. En dan als toegift nog een mooi kikkerconcert, wat wil je nog meer.
    Het binnenterrein van Cane Island heeft een goede akoestiek heb ik in december gemerkt.

    Ook onze villa ligt aan een meertje en ook wij zullen net als in juni vorig jaar, ook weer elke avond kunnen genieten van de optredens van Kermit & Company en Jiminy Cricket ;-)

    Groetjes,
    Pieter & Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig om zo'n gig mee te maken.
    Transit Authority behoort ook nu nog tot één van mijn favoriete geluidsdragers.

    Hierna was (bijna) alles minder, zeker nadat gitarist Terry Kath zichzelf uit de band schoot.
    Ook wij hebben wel eens een Mardi Gras concert meegepikt (Lynyrd Skynyrd 2x, Grand Funk Railroad)en het viel ons op dat je overal lekker ruim kon staan, en alles goed kon zien.
    Heel wat anders dan de concerten hier.

    Houdt ons op de hoogte met de smakelijke verhalen, palease.
    Komt er nog meer muziek voorbij ?

    BeantwoordenVerwijderen